Tags

, , , , , , , ,

След близо месец мълчание, реших да наруша тишината и да ви разкажа за един човек, когото искрено се радвам, че познавам!

Най-якият учител по пеене.*

В началото трябва да кажа, че аз от малък си пея.

Първоначално беше крайно неуспешно – една от сериозните травми в живота ми беше нанесена от начална учителка по пеене, която на едно прослушване за детски хор дори не пожела да чуе как пея – директно ми каза, че няма смисъл да се опитвам. Аз обаче не я послушах (чувам как някои възкликват “Жалко”, но има и няколко гласа, които изказват одобрение) и продължих да си пея където и както мога.

Така с практиката (горките съседи) започна да поминава фалшът, но не знам дали знаете, че едно пеене, за да е хубаво, далеч не стига да е вярно.

После по едно стечение на обстоятелствата ми се наложи да запея в рок банда, което в началото си беше съвсем любителско занимание, но взе че стана сериозно. И аз се изправих пред острата необходимост да започна редовно да се срещам с учител по пеене – и заради ушите на публиката, и заради здравето на моите гласни струни.

Започнах, значи, тогава да си търся вокален педагог. И това се оказа нелека задача. Смених няколко (между тях имаше страхотни и талантливи хора, имаше и недотам такива), но все нещо не се получаваше – дали уроците бяха кратки, дали бяха скъпи, дали не се сработвахме, дали гърлото след урок ме болеше повече от преди това, дали нещо друго. И в един момент се бях поотчаял вече, та реших да не търся повече.

Но точно тогава се появи Бо (Бояна Желязкова, мой soul mate и вокалист и цигулар в Good Music Society), която каза: “Намерих го”.

Аз не й повярвах, но тя ме убеди да отида и да се срещна с него.

Направих го по време на един неин урок. Когато видях колко млад човек ми отвори вратата, почти се разубедих – какво ще знае той, какъв ли опит ще има?

Въпреки това останах. И това е може би най-доброто нещо, което можех да направя за пеенето си.

Дидо Дамянов се оказа изключителен учител по пеене.

За пръв път в живота ми някой отделя достатъчно време, за да ми обясни как функционира гласовата ми система в детайли, да изолира и да започне да работи върху всеки мой лош навик, да ми разяснява по какъв начин всяко упражнение, което ми дава, подобрява пеенето ми.

За пръв път в живота ми учител по пеене си води записки за личното ми развитие, всеки път отбелязва как съм се справил с упражненията и създава индивидуална програма, по която да се развивам, а не ме кара просто да се разпявам до припадък.

За пръв път в живота ми същият този учител по пеене ми пуска домашно, което включва запис на упражненията, изпяти от него, изсвирени гамите, които сме работили, както и гласови насоки за коректното и неправилното изпяване и постановка на всеки отделен фрагмент. Прави го задължително в деня след урока, а ако случайно не може, звъни, за да се извини и да каже в какъв срок ще го направи.

За пръв път в живота ми някой учител по пеене не се интересува кога точно свършва часът, а понякога работи с мен дори по половин час отгоре, без да му плащам затова.

За пръв път в живота ми някой ми казва, че имам висок и хубав глас и почти няма песен, която да не мога да изпея. И го доказва след по-малко от два месеца работа с мен, когато аз съвсем естествено и добре поставено изпявам цялата песен One на U2 в оригиналната й тоналност (да, тази, в която пее Боно). За същата тази песен предишен учител по пеене ми беше казвал да забравя, защото е “твърде висока за моя нисък баритонов глас”.

Когато го разказах на Дидо, той умря от смях и каза, че моят глас наистина има ниски, но всъщност е най-високият мъжки глас, с който в момента работи. И за пръв път в живота си чух учител по пеене да казва на ученика си, че неговият (на ученика) глас стига по-големи височини дори от този на самия учител.

Та ако се чудите къде да тръгнете на пеене – спрете да се чудите! И се свържете с Дидо Дамянов:

на e-mail: damyanov (точка) dd (ет) gmail (точка) com

или на телефона му, който ще ви дам, ако оставите коментар към този пост или ми пишете във ФБ.

Кажете му, че имате контакта му от мен, да не се чуди 🙂

Цената на урока е 15 на час, който винаги е поне час и 15-30 минути.

А скоро ще го намерите и във Facebook, за което аз лично ще се погрижа.

*Коментар на заглавието: Дидо е най-якият учител от тези, при които аз съм ходил. И под “най-як” разбирам онзи, който е свършил най-ефективна работа с гласа и пеенето ми.

